Rodzaje naczep do samochodów ciężarowych
Lądowy transport towarów opiera się na ruchu samochodów ciężarowych. Każdego dnia niezliczona ilość tirów wyrusza na drogi, aby połączyć ze sobą wszystkie kropki na handlowej mapie świata. Choć widok ciężarówki na drodze nikogo już nie dziwi, dla wielu osób każda przyczepa pozostaje naczepą, a cysterny wożą co do zasady wyłącznie mleko i paliwo. W tym artykule przybliżymy Ci tematykę naczep, pokażemy jakie towary mogą być dzięki nim transportowane oraz na co zwrócić uwagę przy zakupie.
Nie każda przyczepa ciężarowa jest naczepą
Zacznijmy od podstaw. Przyczepa jest pojęciem szerszym. Zgodnie z przepisami kodeksu drogowego, przyczepami są pojazdy bez własnego napędu, które przystosowano do ciągnięcia przez inny pojazd. Jeśli dana przyczepa spoczywa na innym pojeździe, np. ciągniku siodłowym, klasyfikujemy ją jako naczepę. Naczepę od pozostałych przyczep różni także sposób mocowania. Konieczne jest dostosowanie poziomów obu pojazdów oraz spięcie wszystkich układów (elektrycznego, hamulcowego). Prawidłowe wykonanie tych czynności zapewni bezpieczną i bezproblemową podróż.
Najczęściej spotykane rodzaje naczepy do ciężarówek
Różnorodność przewożonych towarów wymusiła na producentach naczep konieczność specjalizacji. Wśród najpopularniejszych typów naczep do samochodów cieżarowych wyróżniamy:
- Wywrotki – najczęściej spotykane w przemyśle budowlanym oraz rolnictwie. Niezastąpione przy przewozie materiałów sypkich, takich jak piasek, żwir, ziemia oraz różnego rodzaju zbóż i cukru. Użytkownicy doceniają je za możliwość błyskawicznego i bezobsługowego rozładunku. Z uwagi na stosunkowo prostą i trwałą konstrukcję warto zainteresować się zakupem używanej wywrotki z pewnego źródła. Kluczowa w takiej sytuacji jest ocena stanu ramy.
- Naczepy niski załadunek – zgodnie z samą nazwą, dzięki znacznemu obniżeniu zawieszenia umożliwiają one załadunek i przewożenie towarów o nieregularnym kształcie i zwiększonych gabarytach. Mogą to być elementy konstrukcyjne, np. różnego rodzaju prefabrykaty, jak również duże maszyny budowlane, od koparek i palownic po walce drogowe.
- Firanki – popularne „firany” są najbardziej pospolite na drogach, co zawdzięczają swojej uniwersalności. Ze względu na zastosowaną konstrukcję zaliczane są do naczep „plandekowych”. Plandeka ochraniająca ładunek przesuwana jest po metalowym stelażu. Brak burt ułatwia załadunek i rozładowanie naczepy. Ładunek można umieścić na pokładzie tyłem, bokiem, a nawet górą naczepy. Warto zadbać o właściwe zabezpieczenie towaru przed przewróceniem, na wypadek nieplanowanego, nagłego manewru na drodze.
- Naczepy chłodnie – w przypadku towarów szybko psujących się, konieczne jest zapewnienie odpowiedniej, zazwyczaj obniżonej względem otoczenia temperatury. Transport owoców, warzyw i niektórych leków możliwy jest zazwyczaj w temperaturach oscylujących między 0 a 7 stopni Celsjusza. Przemrożenie ich może wręcz doprowadzić do całkowitego zepsucia. W przypadku mięsa nie jest rzadkością wymóg zachowania nawet -25℃ przez cały przebieg transportu. Temperatura w chłodni jest stale monitorowana przez system czujek, a odczyt parametrów możliwy jest dzięki specjalistycznym termografom. W przypadku szkody, wydruk z termografu jest jednym z podstawowych dokumentów, o który wystąpi ubezpieczyciel. Warto więc sprawdzić stan całej aparatury przed każdym transportem.
- Cysterny – czyli zbiorniki na kołach. Najczęściej kojarzone z przemysłem petrochemicznym i mleczarskim. Wynika to głównie z faktu, że to właśnie logotypy firm z tych dwóch branż najczęściej zdobią opływowe konstrukcje poruszających się po drogach cystern. Sama konstrukcja co do zasady nadaje się do przewozu różnego rodzaju substancji płynnych, od chemii po olej słonecznikowy, wino i piwo. Dla substancji niebezpiecznych istnieje osobna kategoria cystern, kryjąca się pod akronimem ADR (skrót pochodzi od nazwy umowy międzynarodowej, która reguluje normy przewozu takich towarów).
Na co zwrócić uwagę przy zakupie naczepy?
Nie oszukujmy się, kluczowa zawsze jest cena. Zakup nowej naczepy często przerasta jednak możliwości finansowe wielu firm. Warto więc zainwestować w naczepy używane. Wybierając odpowiednią, zwróć uwagę przede wszystkim na:
- Stan techniczny pojazdu. W logistyce nie ma miejsca na nieplanowane przestoje związane z usterkami, w związku z czym warto przeglądać oferty wyłącznie z pewnego źródła.
- Markę. Część z producentów pozostaje na rynku już od ponad wieku. Nie jest to dzieło przypadku. Naczepy Schmitz, Krone, Wielton czy Kögel to najwyższa możliwa półka i gwarancja zadowolenia z eksploatacji. Popularność tych marek wynika także z łatwości przy zakupie ewentualnych części zamiennych.
- Potrzeby Twojej firmy. Czy naczepa dwuosiowa będzie gorsza od trzyosiowej? To zależy. Przed wyborem warto zastanowić się, jaka będzie maksymalna waga przewożonych ładunków oraz czy będą one przewożone z Polski do innych krajów. Większa liczba osi to wyższe limity wagowe, ale jednocześnie zwiększone koszty eksploatacji oraz dodatkowe opłaty (przykładowo w Niemczech liczba osi wpływa na wysokość opłaty drogowej).
Sprawdź powiązane wpisy z kategorii Samochody ciężarowe:
Sales Support at Mascus