Przegląd naczep samochodowych wykorzystywanych w branży TSL
Naczepy do samochodów ciężarowych to przyczepy bez przedniej osi, których część spoczywa na tylnej osi ciągnika siodłowego. Należą do podstawowych pojazdów używanych w transporcie, spedycji i logistyce, a ich zróżnicowanie jest całkiem spore. Oprócz tych najpopularniejszych, jak choćby tak zwane firanki, jest też szereg naczep specjalistycznych. Sprawdź, czym charakteryzują się różne rodzaje nowych i używanych naczep oferowanych obecnie na sprzedaż.
Naczepy kurtynowe do samochodów ciężarowych
Tak zwane firanki to najbardziej uniwersalne i najczęściej wykorzystywane naczepy samochodowe w branży TSL. Pojazdy kurtynowe są nowocześniejszym rodzajem naczep plandekowych, w których ładunek chroni mocny materiał rozciągnięty na metalowym stelażu.
W przeciwieństwie do klasycznych plandek, które trzeba było rozwiązywać i podnosić, naczepy firanki mają kurtynę rozsuwaną na bok po metalowej prowadnicy oraz dach przesuwny w obu kierunkach. Znacząco przyśpiesza to załadunek i rozładunek towarów, który jest możliwy bokiem, tyłem i górą.
Standardowa firanka/plandeka ma około 13,6 m długości, 2,45 m szerokości i 2,75 m wysokości. Wśród nowych i używanych naczep na sprzedaż można też spotkać wariant mega, czyli nadwozie o wysokości około 3 m do przewozu wyższych ładunków.
Naczepy z odkrytymi burtami i bez burt
Do najprostszych konstrukcyjnie naczep do samochodów ciężarowych należą te z odkrytymi, niskimi burtami. Wykorzystywane są do transportu materiałów odpornych na warunki atmosferyczne, a ich główne zalety to możliwość załadunku tyłem, bokiem lub górą.
Naczepy platformy są natomiast w ogóle pozbawione burt. Platforma to wygodny przewóz ładunków nadgabarytowych. Brak ścian bocznych oznacza jednak konieczność jeszcze lepszego zabezpieczenia transportowanych rzeczy niż w przypadku naczep burtowych, żeby ładunek nie zsunął się z platformy.
Naczepy wywrotki do samochodów ciężarowych
Wywrotki to nieodłączny sprzęt na niemal każdym placu budowy. Występują jako samodzielne pojazdy, ale też w formie naczepy nazywanej potocznie wanną. Naczepy wywrotki znajdują ponadto zastosowanie nie tylko do transportu materiałów budowlanych, lecz także innych sypkich produktów m.in. w segmencie rolniczym (pasze, zboża), komunalnym, materiałów opałowych, czy też spożywczym (mąka, cukier, kawa itp.).
Stalowa lub aluminiowa wywrotka ułatwia zarówno przewóz takich materiałów, jak i rozładunek, który może być samoczynny przez tylną klapę. Do wyładunku skrzynia jest podnoszona, a załadunek odbywa się z kolei górą.
Naczepy samochodowe niskopodwoziowe
Jednym z najpopularniejszych specjalistycznych naczep są pojazdy niskopodwoziowe. Jak sugeruje nazwa, wyróżniają się one znacznie obniżonym zawieszeniem, a platforma umieszczona jest często poniżej poziomu osi kół.
Naczepy niskopodłogowe umożliwiają stabilny transport ładunków wielkogabarytowych o znacznej masie. Ze względu niski środek ciężkości, wykorzystuje się je między innymi do przewozu maszyn (np. budowlanych i rolniczych) czy samochodów ciężarowych, a nawet elementów konstrukcyjnych budynków. Otwarta przestrzeń załadunkowa naczep niskopodwoziowych sprawia natomiast, że problemem nie są też nietypowe kształty ładunków.
Chłodnie i naczepy izotermy do samochodów ciężarowych
Naczepy chłodnie pozwalają utrzymać ładunek w temperaturze od -30 °C do 30 °C. Sprawdzają się więc idealnie do przewozu towarów, które wymagają stabilnych, najczęściej niskich temperatur (np. świeżych owoców, warzyw i innych płodów rolnych, mięsa i ryb oraz mrożonek, a także leków i innych produktów chemicznych). Niektóre chłodnie mają też dwie komory, w których system chłodzenia może zapewnić różną temperaturę.
Pokrewnym typem naczep samochodowych są izotermy. W przeciwieństwie do chłodni, która działa jak lodówka, izotermę można porównać do termosu. Pozwala więc utrzymać w miarę stałą temperaturę przez określony czas.
Naczepy kontenery z ruchomą podłogą
Naczepy kontenery, nazywane też furgonowymi, mają skrzynię ładunkową ze sztywnymi ścianami. Nie zawsze jednak załadunek jest możliwy tylko z tyłu, bo składany dach w niektórych pojazdach pozwala też operować od góry.
Stosuje się go zwłaszcza w naczepach samochodowych z ruchomą podłogą, czyli specjalnym mechanizmem z siłownikami hydraulicznymi i przesuwnymi belkami. Ruchoma podłoga umożliwia załadunek i rozładunek bez udziału człowieka, a naczepy takie wykorzystuje się do przewozu palet, worków i materiałów sypkich.
Cysterny, czyli naczepy do przewożenia płynów
Naczepy cysterny wyróżniają się konstrukcją dostosowaną do przewozu oraz łatwego załadunku i rozładunku materiałów płynnych. W zależności od rodzaju płynów wykorzystuje się na przykład:
- cysterny spożywcze (transport m.in. wody, mleka, soków, piwa, wina czy olejów);
- cysterny chemiczne (przewóz płynnych chemikaliów, także niebezpiecznych);
- cysterny paliwowe (do benzyny, olejów opałowych i napędowych oraz nafty);
- cysterny gazowe (transport skroplonych gazów, zwłaszcza gazu ziemnego).
Inne naczepy specjalistyczne
Warto choćby wspomnieć, że oprócz wymienionych już pojazdów istnieje też wiele innych naczep specjalistycznych. Należą do nich między innymi:
- Lawety dwupoziomowe, czyli naczepy, które umożliwiają transport wielu samochodów osobowych;
- Naczepy podkontenerowe służące do przewozu kontenerów morskich;
- Naczepy samochodowe do transportu zwierząt, wyposażone w specjalne zadaszenie, antypoślizgową podłogę i wentylację, a często też ogrzewanie;
- Naczepy typu silos, które pozwalają na wydmuch przewożonego materiału sypkiego.
Używane naczepy na sprzedaż w serwisie mascus.pl
W serwisie mascus.pl znajdziesz praktycznie wszystkie powyższe typy pojazdów. Używane naczepy na sprzedaż to ponad pięć tysięcy ogłoszeń z całej Europy, w tym prawie czterysta z Polski. Największy wybór jest w przypadku popularnych rodzajów takich firanki, wywrotki, niski załadunek, czy chłodnie. Dostępne są też jednak inne naczepy, w tym te specjalistyczne.
Sprawdź pozostałe powiązane wpisy w kategorii Transport:
Sales Support at Mascus