Używane przyczepy samochodowe - na co zwrócić uwagę? Blog Mascus Polska

Rodzaje przyczep samochodowych – na co zwrócić uwagę przy zakupie z drugiej ręki?

0

Na rynku wtórnym można znaleźć różne rodzaje przyczep samochodowych, w tym między innymi przyczepy lekkie, używane wywrotki, kontenery oraz przyczepy do przewozu drewna czy niskiego załadunku. Dowiedz się, czym różnią się poszczególne typy pojazdów i sprawdź, co warto wiedzieć przed zakupem używanej przyczepy samochodowej.

Rodzaje przyczep samochodowych – liczba osi, podstawowy podział i DMC

Przyczepy samochodowe to niezastąpione pojazdy w transporcie drogowym. Przeznaczone są do ciągnięcia przez inne samochody osobowe, dostawcze lub ciężarowe. Ze względu na układ osi i konstrukcję podwozia wyróżnia się przyczepy centralnoosiowe oraz z obrotnicą, czyli dyszlem skrętnym, a także naczepy.

Te pierwsze mają najczęściej jedną lub dwie osie (tak zwany tandem), rzadziej spotyka się zaś pojazdy trzyosiowe. Przyczepy z dyszlem skrętnym wyposażone są natomiast w co najmniej dwie, a czasem trzy osie. Naczepa jest z kolei rodzajem przyczepy samochodowej bez przedniej osi i przeznaczona jest do ciągnięcia przez ciągnik siodłowy. Przednia część naczepy wraz z ładunkiem spoczywa na tylnej osi ciągnika siodłowego, przez co obciąża także pojazd ciągnący.

W serwisie mascus.pl znajdziesz używane przyczepy samochodowe wszystkich powyższych typów, przeznaczone do różnych zadań i o zróżnicowanych gabarytach. Dostępne są też pojazdy wszystkich najpopularniejszych marek.

Lekkie przyczepy używane do samochodów osobowych mają dopuszczalną masę całkowitą (DMC) do 750 kg. Najczęściej są jednoosiowe, czasem dwuosiowe i nie posiadają hamulców. Nieco większe gabaryty mają najlżejsze przyczepy ciężarowe o DMC do 1800 kg (jednoosiowe) lub do 3500 kg (wieloosiowe), wyposażone w hamulec najazdowy.

Oba te typy mają jednak podobną konstrukcję, opartą na giętych profilach o dużej wytrzymałości oraz bardzo uniwersalne zastosowanie. Z tego względu na Mascusie tworzą jedną kategorię, czyli przyczepy lekkie używane. Cięższe przyczepy, przeznaczone wyłącznie do pojazdów ciężarowych, wyposażone są natomiast w pneumatyczny układ hamulcowy.

Najważniejsze rodzaje przyczep samochodowych ze względu na przeznaczenie

Na rynku wtórnym znajdziesz nie tylko uniwersalne przyczepy lekkie, ale też używane przyczepy samochodowe do wielu różnych zastosowań, niekiedy o konstrukcji innej niż skrzyniowa. Warto wymienić szczególnie kilka często spotykanych typów tych pojazdów, takich jak:

  • Używane przyczepy wywrotki wyposażone w mechanizmy podnoszące lub uchylne. Pozwalają one na szybki i wygodny załadunek, a przede wszystkim rozładunek materiałów sypkich (np. piasek, ziemia, żwir czy płody rolne). Wywrotki używane mogą mieć przechył, jedno-, dwu-, a nawet trzystronny. Opcjonalne nadstawki burtowe pozwalają z kolei na dodatkowy załadunek.
  • Przyczepy niski załadunek o konstrukcji platformy. Niskopodłogowe naczepy wykorzystuje się do transportu pojazdów, maszyn i urządzeń ponadgabarytowych. Opuszczane najazdy pozwalają na bezpieczny załadunek i rozładunek.
  • Przyczepy kontenery. Zabudowane przyczepy i naczepy z metalową skrzynią różnego rodzaju i gabarytów. Nieco innym pojazdem są przyczepy podkontenerowe pod konkretny typu kontenerów, na przykład kontenery rolkowe.
  • Używane przyczepy do przewozu drewna, nazywane też czasem kłonicowymi. Mają dużą nośność i umożliwiają wygodny załadunek, transport i rozładunek drewna różnej długości. Kłonice ułożone prostopadle do podłogi chronią ładunek przed przemieszczaniem się i mogą być wyjmowane lub przesuwne. Przyczepy do przewozu drewna dają też niekiedy możliwość montażu żurawia z chwytakiem.

Istnieje rzecz jasna również szereg innych specjalistycznych przyczep, takich jak cysterny, silosy, izotermy, chłodnie czy przyczepy do transportu zwierząt. Różne rodzaje przyczep samochodowych można też ogólnie podzielić na otwarte (np. wywrotki, niski załadunek czy przyczepy do drewna) oraz zamknięte (np. plandeki, kontenery i cysterny).

Przyczepy samochodowe używane – na co zwrócić uwagę przed zakupem?

Wybór przyczepy trzeba zacząć od określenia odpowiedniego typu, zakresu gabarytów i dopuszczalnej masy całkowitej. Warto też stawiać na markowe pojazdy, które cieszą się dobrą opinią i można do nich dość łatwo znaleźć części zamienne w razie potrzeby.

Przed zakupem używanej przyczepy samochodowej powinno się też zwrócić uwagę na stan techniczny pojazdu. Należy szczególnie dokładnie obejrzeć ramię, dyszel oraz podwozie. Wszelkie ślady rdzy, wygięcia, popękane spawy czy ślady dodatkowego spawania konstrukcji świadczą o tym, że pojazd był mocno eksploatowany. Warto również sprawdzić działanie instalacji oświetleniowej (światła, kierunkowskazy, oświetlenie boczne i tablicy rejestracyjnej) oraz zużycie łożysk w piastach. Żadnych wątpliwości nie powinno też budzić działanie układu hamulcowego. Wreszcie, wszystkie parametry techniczne używanej przyczepy samochodowej muszą być zgodne z normą ECE (europejskim certyfikatem bezpieczeństwa).

Podziel się

Zostaw komentarz

Nieprawidłowe pole