Rodzaje walców drogowych Bomag – ich funkcje, zalety i zastosowania

Rodzaje walców drogowych Bomag – ich funkcje, zalety i zastosowania

0

Walce drogowe to niezastąpione maszyny budowlane, zarówno do robót drogowych, jak i różnego rodzaju prac ziemnych. Charakteryzujemy najczęściej używane typy walców Bomag, czyli jednego z czołowych producentów tych maszyn na świecie. Wskazujemy też zalety sprzętu i najpopularniejsze modele z poszczególnych rodzajów walców.

Rodzaje walców drogowych i kryteria ich podziału

Istnieją różne podziały walców drogowych ze względu na kryteria, takie jak między innymi: sposób oddziaływania na podłoże, liczbę osi i bębnów, sprężystość  i kształt wałów, konstrukcję ramy czy wreszcie masę. Najważniejsze rodzaje walców drogowych o odmiennym mechanizmie działania to:

  • walce statyczne (oddziałują na podłoże własną masą, zagęszczają grunt na niewielką głębokość);
  • walce udarowe (najrzadziej wykorzystywane, siłę nacisku wspomagają swobodnie spadające obciążniki);
  • walce drogowe wibracyjne (najczęściej stosowane, efekt zwiększają wibratory, które wywołują drgania przenoszone na wały robocze).

Pod względem konstrukcji najczęściej wykorzystuje się walce dwuosiowe z ramą sztywną lub przegubową. Maszyny zwykle wyposażone są w jeden lub dwa bębny stalowe. Istnieją też walce ogumione, z rzędami kół zamiast jednolitych wałów oraz modele kombinowane (tzw. kombi). Masa sprzętu może się też znacznie różnić – w przypadku walców Bomag wynosi od 1500 kg do nawet 26300 kg.

Najpopularniejsze walce Bomag w serwisie Mascus

Niemiecka firma Bomag ma ponad 60 lat doświadczenia w produkowaniu walców drogowych wibracyjnych oraz innego sprzętu do zagęszczania, asfaltu i robót ziemnych. Używane walce Bomag cieszą się bardzo dużym zainteresowaniem klientów. Do licznych zalet tych maszyn należą między innymi: wydajność w codziennym użytkowaniu, niezawodność, komfort pracy oraz nowoczesne rozwiązania technologiczne.

Najwięcej ogłoszeń na platformie Mascus dotyczy modeli wibracyjnych: walców dwubębnowych i walców jednobębnowych. Nie brakuje też jednak innych maszyn, w tym walców drogowych ogumionych oraz typu kombi. Poniżej charakteryzujemy wspomniane rodzaje sprzętów marki Bomag i najpopularniejsze modele w każdym z nich.

Walec dwubębnowy Bomag

Walce dwubębnowe, nazywane też walcami tandemowymi, to najczęściej wykorzystywane maszyny do asfaltu. Jak sugeruje nazwa, mają dwa bębny – przedni i tylny – dzięki czemu dwukrotnie zagęszczają spiętrzony materiał podczas jednego przejazdu.

W zależności od rozmiarów i zastosowanych technologii tandemowy walec drogowy wibracyjny sprawdzi się idealnie do budowy dróg, ścieżek i chodników, prac remontowo-wykończeniowych w budownictwie drogowym, a także do kształtowania krajobrazu i prac ogrodniczych.

Walce dwubębnowe Bomag są wydajne, ekonomiczne i mogą być stosowane praktycznie do wszystkich nowoczesnych materiałów asfaltowych. Zastosowano w nich też nowoczesne systemy wibracji, które wyjątkowo szybko i delikatnie zapewniają odpowiednią gęstość i wytrzymałość materiału. Gama maszyn jest też bardzo szeroka: od lekkich, kompaktowych walców Bomag do asfaltu, po średniej klasy maszyny oraz cięższe walce tandemowe z przegubowym układem kierowniczym lub z ławą skrętną. Do najpopularniejszych używanych walców Bomag dwubębnowych należą modele:

  • BW 120 (masa od 2700 kg, szerokość robocza 1200 mm, prędkość maksymalna: 9 km/h);
  • BW 174 (masa od 9400 kg, szerokość robocza 1680 mm, prędkość maksymalna: 11 km/h);
  • BW 80 (masa od 1550 kg, szerokość robocza 800 mm, prędkość maksymalna: 10 km/h).

Walec jednobębnowy Bomag

Zgodnie z nazwą, walec jednobębnowy posiada tylko jeden bęben umieszczony na przedniej osi. Na tylnej osi ma z kolei parę zwykłych kół. Wyróżnia go wyjątkowa wszechstronność. W przeciwieństwie do maszyn tandemowych, walec jednobębnowy częściej niż do asfaltu jest wykorzystywany do różnego rodzaju prac ziemnych (m.in. do budowy nasypów, pracy na cienkich, średnich i grubych warstwach nasypowych, na dużym obszarze lub trudnym terenie).

Dzięki odpowiedniej masie własnej połączonej z nowoczesnymi technologiami wibracyjnymi, walce jednobębnowe Bomag oferują bardzo dobre parametry zagęszczania, nawet przy materiałach o wysokim kącie tarcia wewnętrznego. Co więcej, walce drogowe wibracyjne z systemem Variocontrol (wibrator kierunkowy) pozwalają dostosować amplitudę automatycznie lub ręcznie. Maszyny marki Bomag dostępne są z bębnami czterech rodzajów (gładki bęben, bęben okołkowany, bęben do kruszenia skał i bęben o przekroju wieloboku). Najczęściej ogłaszane walce Bomag jednobębnowe to modele:

  • BW 213 (masa od 12600 kg, szerokość robocza 2130 mm, prędkość maksymalna: 11 km/h);
  • BW 177 (masa od 6600 kg, szerokość robocza 1690 mm, prędkość maksymalna: 10 km/h);
  • BW 216 (masa od 16000 kg, szerokość robocza 2130 mm, prędkość maksymalna: 10 km/h).

Walec drogowy ogumiony Bomag

Walce drogowe ogumione, zamiast stalowych wałów mają masywne koła, ustawione naprzemiennie na obu osiach, przez co ślady kół zachodzą na siebie, równomiernie pokrywając opracowywany obszar.

Opony zapewniają lepszą przyczepność. Poprzez elastyczne balansowanie, w tym regulację ciśnienia można łatwiej dostosować maszynę do bieżących warunków pracy bez zmiany obciążenia. Walce drogowe ogumione Bomag są szczególnie odpowiednie do zastosowań w trudnym terenie i na glebach spoistych. Sprawdzą się też między innymi przy łataniu bruzd lub dziur oraz wykańczaniu asfaltu, bo w tych sytuacjach zagęszczą obszar roboczy dokładniej niż bęben stalowy.

Walce Bomag ogumione mają dobre osiągi, które pomogą zwiększyć wydajność i produktywność na budowach dróg. Wyróżnia je też wysoki komfort pracy, łatwość obsługi i szybko reagujący sterownik jazdy. Najpopularniejszym walcem drogowym ogumionym marki Bomag jest model BW 28 RH o masie od 8500 kg, szerokości roboczej 2042 mm i prędkości maksymalnej 19 km/h.

Walec Bomag typu kombi

Walec typu kombi lub inaczej walec kombinowany to opcja pośrednia pomiędzy wspomnianymi już rodzajami maszyn. Jest połączeniem wibracyjnego walca dwubębnowego z gładkim stalowym bębnem z walcem drogowym ogumionym. Stalowy bęben umieszczony jest na przedniej osi, a szereg opon pneumatycznych – na tylnej.

Walce kombinowane są niezwykle wszechstronne, bo zapewniają jednocześnie dużą siłę zagęszczania oraz bardzo dobrą gęstość i uszczelnione wykończenie. Zastosowanie jednej maszyny zamiast dwóch podnosi efektywność prac oraz zapewnia oszczędność czasu i kosztów, zwłaszcza w mniejszych projektach. 

Walce Bomag typu kombi zapewniają optymalne uszczelnienie oraz równomierne zagęszczenie asfaltu, zwłaszcza w przypadku mieszanek wrażliwych na zacieranie. Dodatkowe, opcjonalne osłony pozwalają zaś utrzymać temperaturę asfaltu przez dłuższy czas. Często ogłaszanym sprzętem w tej kategorii jest model BW 100 AC. Jest to kompaktowa maszyna o masie od 1700 kg, szerokości 1000 mm i prędkości do 10 km/h.

Pozostałe walce Bomag i inne maszyny budowlane tej marki

W serwisie Mascus można znaleźć nie tylko wspomniane już rodzaje walców drogowych Bomag na sprzedaż. Na platformie pojawiają się też ogłoszenia na holowane walce drogowe wibracyjne i inne walce Bomag. Jest też szeroka oferta innych maszyn budowlanych Bomag. Dostępny jest choćby sprzęt do zagęszczania Bomagmaszyny do asfaltu tej marki oraz ogłoszenia z kategorii odpady, recykling i wyposażenie kamieniołomów.

Sprawdź powiązane wpisy o urządzeniach z kategorii Maszyny budowlane:

Podnośniki teleskopowe – popularne marki i modele na europejskim rynku używanych maszyn budowlanych | Mascus Blog Polska

Mini ładowarki Bobcat – modele z serii S | Mascus Blog Polska

Przegląd najczęściej wybieranych marek betoniarek | Mascus Blog Polska

Jak dobrać odpowiedni agregat prądotwórczy do zasilania budowy? | Mascus Blog Polska

Podziel się

Zostaw komentarz

Nieprawidłowe pole