Rejestracja ciągnika rolniczego z zagranicy - Mascus Polska blog

Rejestracja ciągnika rolniczego z zagranicy – czy to konieczne?

0

Każdy samochód, by mógł legalnie poruszać się po drogach publicznych, najpierw musi zostać zarejestrowany. A co z pojazdami wykorzystywanymi w gospodarstwach rolnych? Czy konieczna jest rejestracja ciągnika rolniczego? Sprawdź, jak to wygląda w przypadku zakupu ciągnika z zagranicy.

Ciągnik rolniczy, podobnie jak samochód, może zostać dopuszczony do ruchu pod warunkiem, że jest zarejestrowany – dokonanie rejestracji jest obowiązkowe nawet jeśli jego właściciel zakłada, że nie będzie poruszał się nim po drogach publicznych. Co ważne, związane z tym procedury różnią się w zależności od tego, czy ciągnik jest kupowany w Polsce, czy też sprowadza się go z zagranicy. W obydwu przypadkach nie są one skomplikowane, ale warto pamiętać, że występują między nimi pewne różnice. By uniknąć ewentualnych nieporozumień, w niniejszym artykule skupimy się wyłącznie na rejestracji ciągnika z zagranicy. Jak się do niej przygotować? Z jakimi opłatami trzeba się liczyć? Jakie dokumenty będzie trzeba przedstawić w urzędzie?

Dowód rejestracyjny i umowa kupna-sprzedaży

Lista dokumentów jakie trzeba skompletować rejestrując ciągnik z zagranicy jest krótsza, niż w przypadku sprowadzanego samochodu osobowego. Podstawę stanowi zagraniczny dowód rejestracyjny lub inny dokument potwierdzający zarejestrowanie pojazdu za granicą – wymagane jest jego przetłumaczenie wykonane przez tłumacza przysięgłego. Drugim kluczowym dokumentem jest dowód własności pojazdu, czyli przetłumaczona umowa kupna-sprzedaży lub faktura zakupu. Należy podkreślić, że w przypadku umowy konieczne jest zachowanie ciągłości między właścicielem widniejącym w dowodzie rejestracyjnym, a osobą dokonującą rejestracji. Taki wymóg nie pojawia się z kolei w sytuacji, gdy zawarcie transakcji dokumentuje faktura.

Przegląd techniczny i inne formalności

Aby możliwa była rejestracja ciągnika z zagranicy, należy również przedstawić zaświadczenie o jego pozytywnym wyniku badania technicznego. Za przeprowadzenie przeglądu takiego pojazdu trzeba zapłacić 116 złotych.

Ponadto, dotychczasowe tablice rejestracyjne ciągnika należy odkręcić i złożyć w urzędzie komunikacji wraz z wymaganą dokumentacją. Jeśli pojazd ich nie posiada trzeba sporządzić oświadczenie o ich zaginięciu.

Trzeba też pamiętać, że w sytuacji, gdy ciągnik jest sprowadzany z kraju niebędącego członkiem UE, mogą pojawić się dodatkowe formalności i wymogi dokumentacyjne. Konieczne będzie tutaj na przykład przedstawienie dowodu odprawy celnej przewozowej.

Ile kosztuje rejestracja ciągnika rolniczego?

Poza opłatą za obowiązkowy przegląd techniczny, rejestrując ciągnik trzeba liczyć się jeszcze z kilkoma innymi, stosunkowo niedużymi kosztami. Tym najbardziej podstawowym jest opłata za samą rejestrację w urzędzie, która wynosi 121,5 zł (120 zł + 1,5 zł opłaty ewidencyjnej). Z większym wydatkiem może wiązać się przetłumaczenie dokumentów przez tłumacza przysięgłego, za które trzeba zapłacić od około 100 do nawet 200 złotych. Jeśli zakup dokumentuje umowa kupna-sprzedaży, należy uwzględnić jeszcze koszt wydania zaświadczenia o zwolnieniu z podatku VAT.

Czasowa rejestracja ciągnika z zagranicy

W myśl przepisów Prawa o ruchu drogowym, pojazd z zagranicy należy zarejestrować w ciągu 30 dni licząc od dnia jego sprowadzenia. Po dopełnieniu wcześniej wspomnianych formalności organ rejestrujący dokonuje tymczasowej, 30-dniowej rejestracji ciągnika. W tym czasie zamawiana jest karta pojazdu i dowód rejestracyjny, a właściciel ciągnika korzysta z zalegalizowanych tablic rejestracyjnych oraz pozwolenia czasowego, które potwierdza dopuszczenie pojazdu do ruchu. Ostatni z tych dokumentów, przed upływem wyznaczonego terminu, należy wymienić na dowód rejestracyjny.

O czym jeszcze warto pamiętać?

Rejestracja ciągnika z zagranicy następuje poprzez wydanie decyzji administracyjnej. Jeśli z jakiegoś powodu wniosek rejestracyjny zostanie odrzucony, w terminie 14 dni od uzyskania decyzji negatywnej właściciel pojazdu może złożyć odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego.

Trzeba też pamiętać, że ciągnik rolniczy, tak jak każdy inny pojazd dopuszczony do ruchu, musi mieć wykupione ubezpieczenie OC. Taką polisę trzeba opłacić w dniu rejestracji sprowadzonego ciągnika. Z oczywistych względów jej koszt jest znacznie niższy niż w przypadku samochodów osobowych i wynosi najczęściej od niespełna 100 do 200 złotych. Warto ponieść taki wydatek, bowiem niewykupienie ubezpieczenia OC może skutkować nałożeniem kary przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. Poza tym, posiadanie takiej ochrony to po prostu wyraz zdrowego rozsądku – w razie jej braku, za wszelkie ewentualne szkody będzie trzeba zapłacić z własnej kieszeni.

Podziel się

Zostaw komentarz

Nieprawidłowe pole