ciężarówki na długie trasy krajowe i cieżarowe - ekonomia czy komfort?

Ciężarówki na długie trasy krajowe i międzynarodowe – ekonomia czy komfort?

0

Który samochód ciężarowy jest najlepszy na rynku? Na tak postawione pytanie, odpowiedzi będzie z pewnością tyle, ilu respondentów. Można jednak przypuszczać, że zarysuje się wyraźny podział na dwie grupy. Pierwsza to kierowcy, którzy z pewnością będą oceniać przede wszystkim komfort jazdy czy wygodę na postoju. Druga, to spedytorzy i przedsiębiorcy, dla których kluczowa będzie ekonomia – zarówno jeśli chodzi o cenę pojazdu, jak i koszty jazdy oraz ewentualnego serwisu. Producenci rozumieją, że interesy tych dwóch grup trzeba pogodzić, a nowoczesne samochody ciężarowe to zarówno najwyższa wygoda, jak i zminimalizowane koszty użytkowania. Czy jednak wszystkie marki samochodów ciężarowych to oferują?

Ekonomiczna jazda ciężarówką – klucz do obniżenia kosztów spedycji

Kilka lat temu Mercedes-Benz chwalił się, że jego model Actros jest najekonomiczniejszym samochodem ciężarowym na świecie. Na dystansie niemal 13 tysięcy kilometrów, przy średniej prędkości 80 km/h i ładunku o masie 25 ton udało się osiągnąć spalanie poniżej 20 litrów ropy na 100 km. To naprawdę imponujący wynik, a niemiecki producent faktycznie słynie z niskiego spalania. Trzeba jednak pamiętać, że ekonomiczna jazda ciężarówką jest uzależniona od taki wielu czynników, że często trudno o powtarzalność w tym zakresie.

Liczą się przede wszystkim takie aspekty jak technika jazdy, masa ładunku, ukształtowanie terenu i typ drogi, ale nie można zapomnieć o chociażby takich kwestiach jak utrudnienia w ruchu czy nawet dodatkowe elementy na karoserii samochodu ciężarowego, które zwiększają opór powietrza i na długich trasach mogą mieć niebagatelny wpływ na ilość zużytego paliwa.

O wielkim zróżnicowaniu w spalaniu można przekonać się, czytając fora internetowe dla zawodowych kierowców. W zależności od trasy, modelu samochodu i ładunku użytkownicy twierdzą, że może wynosić ono od 25 do nawet 45 litrów na 100 kilometrów – jest to niemal dwukrotna różnica! Można jednak zauważyć, że wielu kierowców podkreśla niezłą ekonomię jazdy przy zachowaniu odpowiedniej dynamiki samochodów ciężarowych marki Scania. Podobne opinie odnoszą się do ciężarówek DAF – wielu kierowców podkreśla, że bez większego trudu udaje im się tymi samochodami zejść poniżej 30 litrów na 100 kilometrów.

Nie tylko jazda ciężarówką, ale również cena zakupu i napraw

Niezwykle istotną kwestią w kontekście zakupu samochodu ciężarowego jest cena zakupu oraz koszty napraw. W tym zakresie z całą pewnością można polecić markę MAN – zwłaszcza niezwykle udany model TGX. Cechuje się zrównoważoną ceną – zwłaszcza używane kilkuletnie modele z rozsądnym przebiegiem można kupić w relatywnie przystępnych kwotach.

Dodatkowym atutem są też ewentualne koszty napraw i serwisu. Jeśli tylko dba się o samochód, a serwis eksploatacyjny jest regularny, a nie okazjonalny, ciężarówka odwdzięczy się bezawaryjną pracą na kolejnych setkach tysięcy kilometrów.

Komfort kierowcy a jazda samochodem ciężarowym

Trochę pomijaną kwestią w kontekście wyboru marki samochodu ciężarowego jest komfort jazdy kierowcy – zwłaszcza jeśli zakupu dokonuje się z poziomu zarządzania firmą transportową. Trzeba jednak pamiętać, że wygoda kierowcy ma wpływ na jego bezpieczeństwo, a tym samym również bezpieczeństwo ładunku. Komfort jest szczególnie istotny w kontekście spedycji międzynarodowej. Na długich trasach międzynarodowych i przy okazjonalnej konieczności odpoczynku w kabinie można powiedzieć, że jest to sprawa wręcz kluczowa.

Nowoczesne samochody ciężarowe oferują naprawdę dużo przestrzeni i wygody kierowcom. W ciężarówkach Volvo, ale również u wielu innych producentów standardem powoli staje się klimatyzacja niezależna od pracy silnika i dostępna na postoju, lodówka, czasem nawet z zamrażarką, agregat prądotwórczy, liczne schowki, przestrzeń do skorzystania z laptopa i wygodne łóżko. W niektórych modelach dostępne są nawet moskitiery w oknach i wiele innych drobnych dodatków, które w ostatecznym rozrachunku sprawiają, że ciężarówka, zwłaszcza na najdłuższych trasach może być namiastką domu.

W krótszych trasach krajowych, po których kierowca niemal codzienne wraca do domu, troska o komfort powinna być ustawiona w nieco innym kierunku. W takim przypadku najważniejsza jest odpowiednia organizacja pracy i realne stawianie wymagań, które z jednej strony pozwolą bezpiecznie dowieźć ładunek na miejsce, z drugiej dadzą czas na bezpieczny powrót do bazy i regenerację w gronie najbliższych. Można o to zadbać, bez względu na to, jaką markę samochodów ciężarowych posiada się we flocie.

Podziel się

Zostaw komentarz

Nieprawidłowe pole