Przyczepa kempingowa czy kamper? – podstawowe pytanie wszystkich miłośników caravaningu

Przyczepa kempingowa czy kamper? – podstawowe pytanie wszystkich miłośników caravaningu

1

Miłośników caravaningu, czyli osób, które spędzają wakacje podróżując kamperem lub przyczepą kempingową, z roku na rok przybywa. Niezależność, swoboda, komfort podróżowania i wiele innych zalet przekonują do takiej formy spędzania wakacji. Jeśli jednak zapytać, co lepsze – przyczepa kempingowa czy kamper?

Odpowiedzi będą z pewnością podzielone, a każda ze stron będzie miała mocne argumenty za swoim wyborem. I, od razu trzeba uczciwie przyznać, na tak postawione pytanie nie da się jednoznacznie odpowiedzieć. Wiele zależy od oczekiwań, formy spędzania wakacji a także budżetu. Dopiero biorąc to wszystko pod uwagę, można zdecydować – przyczepa czy kamper. Jeśli chcesz poznać możliwości, ale również ograniczenia obu rozwiązań, zapoznaj się z naszym wpisem!

Przyczepa czy kamper – mobilność i nocleg

Zarówno przyczepa kempingowa, jak i kamper zostały stworzone po to, aby spędzać wakacje, nie martwiąc się  o ceny noclegów, pogodę czy inne okoliczności. W każdej chwili można opuścić niegościnne miejsce i poszukać kolejnego miejsca na wypoczynek. W tym kontekście oba pojazdy oferują wyjątkową mobilność. Jednak w zależności od formy wypoczynku lepiej sprawdzi się jeden lub drugi. Przykładowo, gdy wyjeżdża się w jedno miejsce i na jednym polu namiotowym chce się spędzić 2-3 tygodnie, o wiele praktyczniejsza będzie przyczepa. Stanie się ona bazą wypadową do zwiedzania okolicy. Jeśli jednak wakacje są mniej stacjonarne, a podczas wyjazdu wczasowicze planują przemieszczać się z miejsca na miejsce i nie mają do końca sprecyzowanych punktów postoju, czy noclegu, kamper sprawdzi się lepiej. Można w nim urządzić nocleg w dowolnym miejscu – w awaryjnej sytuacji, nawet na parkingu przy autostradzie czy w centrum miasta.

Wygoda podróżowania – przyczepa czy kamper?

Jazda z przyczepą kempingową jest na pewno trudniejsza i mniej komfortowa niż samym samochodem osobowym. Szybko jednak można nabrać wprawy i bez problemu pokonywać kolejne kilometry. Trzeba jednak pamiętać, że więcej uwagi będzie na pewno wymagało manewrowanie, a dodatkowo do niektórych miejsc nie będzie można w ogóle wjechać samochodem z przyczepą. Uważać trzeba też na wyjazdy w góry – nie każdy samochód osobowy z dodatkowym balastem poradzi sobie w takim terenie. Jazda kamperem, jeśli jest pojazdem o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony, nie wymaga dodatkowych uprawnień – wystarczy prawo jazdy kategorii B. Jednak ze względu na gabaryty i specyficzną bryłę, jazda z całą pewnością będzie wymagała trochę wprawy – zwłaszcza w kontekście manewrowania na parkingach czy w innych niewielkich przestrzeniach. Warto pamiętać, że kamper ma najczęściej moc dostosowaną do swojej masy, więc wyjazd w wyżynne lub nawet górzyste rejony nie powinien stanowić dla niego problemów – dużo w tym wypadku zależy jednak od wprawy kierowcy i konkretnego modelu pojazdu.

Cena i koszty eksploatacji – co jest tańsze, kamper czy przyczepa?

Jeśli dla kogoś w kontekście zakupu przyczepy czy kampera ważna jest cena i koszty eksploatacji, powinien zdecydować się na przyczepę. Sama w sobie jest o wiele tańsza nawet od najprostszego kampera, a dodatkowo relatywnie niewielki jest także koszt ubezpieczenia oraz ewentualnych napraw. Cena rzecz jasna jest mocno uzależniona od modelu, bo na rynku używanych przyczep kempingowych dostępne są zarówno proste modele sprzed 20, 30, a nawet 40 lat, jak i luksusowe, niemal nowe pojazdy. Przy zakupie tych starszych nie warto patrzeć na rocznik, a raczej na stan. Wiele przyczep kempingowych, mimo wieku, utrzymanych jest w nienagannej kondycji. Pomimo niezbyt nowoczesnego wyposażenia, wymagają jedynie odświeżenia i od razu można wyruszyć w podróż.

Kampery są zdecydowanie droższe. To najczęściej dostosowane do zamieszkania samochody dostawcze marek takich jak Mercedes, Renault, Ford czy Fiat. Ich cena jest jednak znacznie wyższa niż modeli bazowych. Do tego trzeba doliczyć obowiązkowe ubezpieczenie OC, a także koszty eksploatacji. Kampery najczęściej wyposażone są w trwałe silniki diesla, więc zazwyczaj wystarczy regularny serwis, choć awarii i usterek z całą pewnością nie można całkowicie wykluczyć. Warto pamiętać, że nowe i bogato wyposażone kampery to wydatek często nawet większy niż zakup luksusowego czy sportowego samochodu. Niektórzy kupują „zwykły” samochód dostawczy i we własnym zakresie przerabiają go na kampera. Takie przedsięwzięcie wymaga jednak albo znacznych umiejętności i dużej ilości czasu, jeśli chce się zrobić to samodzielnie, albo – mimo wszystko – sporej inwestycji, jeśli chce się taką pracę komuś zlecić.

Co kupić – przyczepę kempingową czy kampera?

Nie sposób jednoznacznie wskazać, co jest lepsze – kamper czy przyczepa kempingowa. Oba pojazdy mają swoje niezaprzeczalne zalety. Przyczepa jest tańsza, a po dojechaniu na miejsce umożliwia wygodne korzystanie z samochodu osobowego. Kamper jest na pewno bardziej mobilny i uniwersalny, ale równocześnie – znacznie droższy, zarówno w zakupie, jak i w eksploatacji. Każdy sam musi przeanalizować przede wszystkim swoje możliwości finansowe, ale również sposób spędzania wakacji oraz oczekiwania. Pełną ofertę używanych przyczep kempingowych i kamperów z Polski i zagranicy znajdziesz na serwisie Mascus Polska. Warto dokładnie przejrzeć ją podjęciem ostatecznej decyzji – może trafi się kamper czy przyczepa kempingowa, która okaże się na tyle świetną okazją, że po prostu nie sposób będzie jej nie kupić.

Podziel się

Zostaw komentarz

Nieprawidłowe pole

one comment
Najstarsze
Najnowsze
    Wiesiek  4:57 pm - 31 grudnia, 2019 Odpowiedz

    Złotym środkiem jest zbudowanie własnym sumptem kampera na bazie dostawczaka i wozić ze sobą rowery lub mały skuter ( w środku lub na zewnątrz).