Mercedes-Benz Actros: wywrotki i inne typy nadwozia – prezentacja modelu
Od momentu premiery ciężarówki Mercedes-Benz Actros w 1995 roku, model cieszy się wielkim uznaniem i popularnością wśród truckerów i spedytorów. Najlepiej świadczyć mogą o tym tytuły „Ciężarowego Samochodu Roku”, który zdobyły wszystkie generacje Actrosa. Mercedes-Benz nie zamierza jednak spoczywać na laurach, a swój sztandarowy produkt cały czas ulepsza i unowocześnia. W 2018 roku na ulice Stuttgartu wyjechały pierwsze Actrosy napędzane wyłączenie silnikiem elektrycznym. Jak na przestrzeni lat zmieniał się Mercedez-Bez Actros, czym wyróżniały się kolejne generacje i jakie innowacje przyniesie przyszłość?
Pierwszy Actros – nowa gwiazda ze Stuttagrtu
Mercedes-Benz Actros miał swoją premierę w 1995 roku – seryjną produkcję rozpoczęto 12 miesięcy później. Był bezpośrednim następcą modelu SK – ten jednak, w porównaniu do nowej ciężarówki, był pojazdem przestarzałym, którego niektóre rozwiązania konstrukcyjne sięgały nawet lat 70. XX wieku, zaczerpnięte z serii NG. Actros z kolei miał być poniekąd nowym początkiem dla ciężarówek Mercedesa – pojazdem uniwersalnym, oszczędnym a także komfortowym.
Wszystkie te cele udało się osiągnąć. Actros dostępny był od samego początku w szerokiej gamie konfiguracji osi, a także typów nadwozia – od wywrotki po betoniarki. Model szybko znalazł uznanie w oczach kierowców oraz osób z branży. Już w 1997 roku Mercedes-Benz Actros zdobył tytuł „Samochodu Ciężarowego Roku” – prestiżowy tytuł przyznawany jest przez jury składające się z redaktorów kilkudziesięciu czasopism i magazynów branżowych z całej Europy.
Drugie wcielenie Mercedes-Benz Actros – z myślą o kierowcach
Druga generacja Actrosa została zaprezentowana w 2002 roku. Producent tego modelu chwalił się przede wszystkim całkowicie nowym podejściem do komfortu jazdy. Mercedes prowadził w tym zakresie konsultacje z zawodowymi kierowcami, którzy dzielili się swoimi spostrzeżeniami dotyczącymi ergonomii wykończenia kabiny. Ponieważ to właśnie oni spędzają za kierownicą długie godziny, ich wygoda jest kluczowa zarówno dla efektywności jazdy, jak i bezpieczeństwa.
Actros był oferowany w aż czterech rozmiarach kabiny – od S do LH (long haul). Najmniejsza wersja była przystosowana do codziennej pracy na przykład na budowach – niezwykle popularne były wywrotki Actros. Największa z kolei umożliwiała wręcz wygodne życie w kabinie dla dwóch osób – była to ciężarówka przygotowana z myślą o wielodniowych wyjazdach i komforcie jazdy załogi.
Na wygodzie się jednak nie skończyło. Actros MP2 (tak brzmiała oficjalna nazwa) był pierwszym modelem wyposażonym w elektroniczną, sekwencyjną skrzynię biegów, a także wiele systemów poprawiających bezpieczeństwo jazdy, między innymi wspomaganie hamulców, czy opcjonalne wyposażenie, jak wsparcie w utrzymywaniu toru jazdy.
Pojazd znów został doceniony i uhonorowany tytułem „Samochodu Ciężarowego Roku 2004”.
Mercedes-Benz Actros MP3 – rekordzista w oszczędzaniu
W 2008 roku wraz z nadejściem nowej generacji Mercedes-Benz postanowił postawić na oszczędność i ekologię. Actros palił mniej, a jego silniki, dzięki elektronicznemu sterowaniu bezpośrednim wtryskiem paliwa, czyli technologią common rail stały się sprawniejsze, bardziej efektywne i zużywały mniej paliwa. Dodatkowo jednostki napędowe Actrosa spełniały wyśrubowane normy emisji spalin EURO 5.
Najlepszym dowodem na oszczędność, jest oficjalne wpisanie Mercedes-Benz Actrso MP3 do Księgi Rekordów Guinessa! Pojazd okazał się najekonomiczniejszą, seryjnie produkowaną 40-tonową ciężarówką! Na dystansie 12 728 kilometrów udało się osiągnąć spalanie na poziomie… 19,44 litra. Test trwał siedem dni, samochód jechał z 25-tonowym ładunkiem ze średnią prędkością około 80 km/h. Zdecydowanie nie były to warunki laboratoryjne, a Mercedes-Benz Actros faktycznie był niezwykle oszczędnym pojazdem.
Na efektywność jazdy wpłynęło też usprawnienie skrzyni biegów, która zgodnie z deklaracjami producenta pracowała aż o 15% szybciej niż w poprzedniej wersji ciężarówki. Nie zapomniano też o wygodzie kierowcy i dodaniu kilku elementów wyposażenia kabiny, które sumarycznie znacząco poprawiły komfort jazdy. Wszystko to sprawiło, że w 2009 roku Mercedes-Benz Actros MP3 zdobył tytuł „Samochodu Ciężarowego Roku”.
To nie nowa generacja – to całkowicie Nowy Actros
W 2011 roku zaprezentowano kolejne wcielenie Actrosa. Producent jednak przekonywał, że nie należy nazywać tego pojazdu kolejną generacją. To sugerowałoby, że czerpie on z poprzednich – w tym przypadku jednak Mercedes tak mocno odszedł od przeszłych wersji, że nazwał swoją ciężarówkę po prostu Nowy Actros, odcinając się od wcześniejszych wcieleń.
Różnice dotyczą praktycznie każdego aspektu konstrukcji pojazdu. Po najnowszym liftingu z 2018 roku zmiany są jeszcze bardziej niż zauważalne – począwszy od silników, które teraz spełniają nawet normę EURO 6 i oferują w maksymalnym wariancie moc 625 KM i 3000 Nm momentu obrotowego! Doliczając do tego 17 wariantów kabiny, 5 wariantów kształtów dachu i 3 warianty tunelu silnika, można z Actrosa zrobić miejsce pracy tak komfortowe i dobrze dostosowane do potrzeb, jak w przypadku najnowocześniejszego biurowca.
Nowy Actros jest również naszpikowany elektroniką – ma ona poprawiać komfort jazdy i bezpieczeństwo w trasie. Pozwala korzystać też z łączności ze smartfonem za pośrednictwem Apple CarPlay oraz Android Auto.
Liczne, trudne do skrótowego podsumowania zmiany znów okazały się trafione, a Nowy Actros to kolejny model ze stajni Mercedes-Benz, który zdobył tytuł „Samochodu Ciężarowego Roku” – tym razem 2020.
Samochody wywrotki, elektryczne i inne, czyli teraźniejszość i przyszłość Actrosa
Obecnie po drogach i na placach budowy jeżdżą setki tysięcy Actrosów. Od samochodów wywrotek poprzez 40-tonowe zestawy, a na betoniarkach czy chłodniach skończywszy. Actros dla Mercedesa okazał się prawdziwym kamieniem milowym, a opracowywana 25 lat temu – i cały czas dopieszczana – konstrukcja, cieszy się niesłabnącą popularnością. Można zaryzykować stwierdzenie, że zdecydowanie większą niż inne ciężarówki Mercedes-Benz – wywrotki, czy inne typy nadwozia.
Producent nie zasypia jednak gruszek w popiele, tylko ciągle szuka nowych rozwiązań. Po Stuttgarcie i okolicach od 2018 roku jeździ flota elektrycznych ciężarówek Actros. Mają dwa silniki, 2,5-tonowe baterie i zasięg do 200 kilometrów – na krótkich dystansach czy dostawach w obrębie miasta, gdzie jednocześnie restrykcje dotyczące emisji spalin i wjazdu są najbardziej wyśrubowane, taki pojazd wydaje się idealnym rozwiązaniem. Jeśli sprawdzi się w warunkach testowych, ma trafić do seryjnej produkcji. Mercedes-Benz przewiduje jej start na 2021 rok. Elektryfikacja dociera zatem już nie tylko do branży samochodów osobowych, ale również dostawczych i ciężarowych, a elektryczny Actros będzie z całą pewnością mocnym kandydatem do tytułu „Ciężarówki Roku” – kolejnego w swojej kolekcji