Nowa koparko-ładowarka 3CX ECO 2023
Najnowsza wersja koparko-ładowarki 3CX ECO to najnowszy dodatek do linii koparko-ładowarek marki JCB. 70-letnie doświadczenie JCB w konstruowaniu tych maszyn zaowocowało powstaniem innowacyjnej koparko-ładowarki, w której udało się utrzymać równowagę pomiędzy wymaganiami współczesnego placu budowy z ekologią.
Historia zobowiązuje
Lata mijają, a koparko-ładowarki są w Polsce nadal najpopularniejszymi maszynami budowlanymi. Niekwestionowanym liderem tego segmentu maszyn od lat jest brytyjski koncern JCB. Nic w tym dziwnego, wszak kariera tych maszyn zaczęła się w dawnej fabryce sera w Rochester, gdy w 1953 roku Joseph Bamford – założyciel koncernu JCB – wprowadził koparko-ładowarkę do produkcji pod nazwą JCB Mk 1. Była to pierwsza na świecie maszyna, która była jednocześnie wyposażona w szeroką łyżkę z przodu i koparkę hydrauliczną z tyłu. Kolejny milowy krok w rozwoju tych maszyn został zrobiony w 1963 roku, bowiem wtedy światło dzienne ujrzała, uznawana dziś za klasyka, koparko-ładowarka JCB 3C. Od tego czasu model był stale udoskonalany, a kolejne generacje cieszyły się popularnością wśród przedsiębiorców reprezentujących różne branże.
Rewelacyjna, nowa JCB 3CX ECO
Najnowsza generacja kultowego modelu potwierdza, że brytyjski koncern nadal jest w formie i flagowy model marki nadal będzie wyznaczał trendy w segmencie koparko-ładowarek. Tym razem inżynierowie skupili się na wprowadzeniu zmian, które korzystnie wpływają jednoczesnie na ekologię i ekonomię. Pamiętali także o innych elementach i tak powstała innowacyjna maszyna, która swymi parametrami udowadnia, że jest godną następczynię protoplasty rodu. Z racji wprowadzonych zmian może też liczyć na pozytywny odbiór klientów, gdyż nowy model charakteryzuje się niższymi kosztami eksploatacyjnymi, a jednocześnie większym potencjałem technicznym.
Wysoki standard
Maszyny z serii 3CX ECO standardowo są wyposażone w silnik o pojemności 3,0 litra o mocy 75 KM (55 kW). To rozwiązanie cechuje brak systemu SCR (AdBlue) oraz wysoki moment obrotowy – 440 Nm przy 1250 obr/min. Konstrukcja silnika zapewnia zmniejszenie zużycia paliwa o 10% do poprzedniego modelu a to przekłada się na niższe koszty eksploatacji maszyny. Kolejnym atutem jest skrzynia biegów Autoshift. Dzięki systemowi blokady zmiennika momentu „TorqueLock” maszyna może przemieszczać się z prędkością przekraczającą 40 km/h jednocześnie ograniczając zużycie paliwa podczas przejazdów nawet o 25%. Podczas pracy łyżką ładowarkową daje operatorowi możliwość szybkiego zejścia na niższy bieg, (Kickdown), a to pozwala bardzo szybko uzyskać maksymalny moment obrotowy. Każda nowa maszyna jest wyposażona w hydrauliczny przesuw ramienia koparkowego oraz jednokierunkową instalację wysokiego ciśnienia. Warto również wspomnieć o mechanicznym szybkozłączu koparkowym, wzmocnionych podkładkach pod stabilizatory, pneumatycznie amortyzowanym i podgrzewanym fotelu operatora, systemie redukującym drgania łyżki ładowarkowej SRS podczas przejazdów, szerokich przednich kołach (400/70-20), aż czterech lampach ostrzegawczych umieszczonych w rogach kabiny i takich detalach jak osłony główek siłowników w łyżce ładowarkowej czy solidnych, metalowych osłonach lamp tylnych.
Trzy razy Eco
Iście rewolucyjne zmiany wnoszą trzy systemy kryjące się pod wspólnym członem „Eco”. Jednym z najważniejszych udoskonaleń wprowadzonych przez JCB jest zastosowanie systemu EcoDig rozwiązania opartego na zastosowaniu wielotłoczkowej pompy hydraulicznej, co pozwala na utrzymanie niższych prędkości obrotowych silnika bez negatywnego wpływu na wydajność pracy. Rozwiązanie to pozwala zaoszczędzić nawet 15% paliwa podczas kopania, a towarzyszy temu znaczące ograniczenie emisji spalin, zmniejszenie stopnia zużycia silnika oraz obniżenie poziomu hałasu emitowanego przez maszynę.
Kontynuację innowacji zawartych w grupie Eco stanowi zestaw opcji podwyższających wydajność podczas jazdy po drogach o nazwie EcoRoad. W rozwiązaniu tym zastosowano blokadę zmiennika momentu, co ogranicza zużycie paliwa o 25% podczas jazdy po drogach. Natomiast układ amortyzacji łyżki pozwala zmaksymalizować wielkość przewożonego ładunku, zredukować jego wysypywanie się z łyżki oraz zwiększyć prędkość przejazdów maszyny. Dalsze oszczędności oraz większe bezpieczeństwo dają mocne hamulce ze wspomaganiem.
Kolejnym rozwiązaniem spod znaku „Eco” jest system EcoLoad zwiększający produktywność i wydajność pracy koparko-ładowarki. Ten system automatycznie kieruje całą moc maszyny do układu sterowania (roboczego) koparko-ładowarki podczas pracy, co zdecydowanie zwiększa prędkość ruchów roboczych, a tym samym wydajność pracy. Jego częścią jest również funkcja „Return to Dig” (RTD) dzięki której możemy automatycznie ustawić łyżkę ładowarkową do pozycji kopania. W ten sposób również oszczędzamy czas i poprawiamy wydajność pracy. Dyferencjał o ograniczonym poślizgu (LSD) ogranicza poślizg układu różnicowego, działa automatycznie, więc nie wymaga manualnej aktywacji przez operatora i zapewnia dodatkową trakcję w trudnych warunkach terenowych.
Estetyczna, efektowna i komfortowa
Najnowszy model pozytywne zaskakuje także eleganckim wyglądem i kabiną Command Plus. Standardowo w dachu kabiny zamontowane są cztery lampy ostrzegawcze LED, które eliminują potrzebę stosowania lamp magnetycznych lub mocowanych śrubami do dachu kabiny. Światła ostrzegawcze można wyraźnie zobaczyć ze wszystkich stron, a operator nie musi się wspinać by zainstalować światła ostrzegawcze przed przystąpieniem do pracy. Poza tym kabina wyposażona jest w żółte uchwyty, które zapewniają bezpieczny punkt oparcia, a większe lusterka dają lepszą widoczność z tyłu maszyny.
Wnętrze kabiny zapewnia najwyższy poziom komfortu i użyteczności. Wykorzystując dwa odcienie szarości projektantom udało się stworzyć wewnątrz przyjemne, spokojne i komfortowe środowisko pracy.
Z kolei zmieniona, trójramienna kierownica zapewnia lepszy widok na przedni wyświetlacz. Na ekranie znajduje się prędkościomierz, wszystkie kontrolki ostrzegawcze oraz wyraźne wskazanie, który bieg jest aktualnie wybrany. JCB dostarcza również fabrycznie zamontowane radio, możliwość sparowania poprzez Bluetooth telefonu oraz wejścia do USB, AUX i SD. Radio jest zintegrowane z panelem pod sufitem, można nim też sterować za pomocą przełącznika obrotowego w bocznej konsoli. Funkcje audio i telefoniczne są również wyświetlane na 7-calowym ekranie bocznym. Ekran ten dostarcza operatorowi bieżące danych na temat pracy maszyny, poziomu paliwa czy innych, przydatnych podczas pracy informacji. Wyświetlacz jest sterowany za pomocą przełącznika obrotowego w stylu samochodowym, a takie rozwiązanie zapewnia szybki dostęp do menu operacyjnego.
Błyskawiczny serwis
Warto pamiętać, że przez cały okres użytkowania zakupionego sprzętu firma Interhandler zapewnia przeglądy okresowe, diagnostykę, naprawy, remonty, a także doradztwo techniczne. W celu zapewnienia optymalnej eksploatacji firma przygotowała szereg pakietów pogwarancyjnych, które Wybierając jeden z pakietów pogwarancyjnych, umowa serwisowa, umowa przeglądów okresowych, przeglądy o gwarantowanych cenach, pakiet przedłużonej gwarancji można być pewnym, że maszyna będzie zawsze sprawna i w 100% wydajna obniżając dodatkowe koszty eksploatacji. A do dyspozycji jest 16 placówek serwisowych, umożliwiających skrócenie do minimum czasu akcji serwisowych.
Autor tekstu: Krzysztof Małyszko, Dziennikarz Pośrednika Budowlanego
Sprawdź powiązane wpisy o koparko ładowarkach JCB:
Sales Support at Mascus