Marki samochodów ciężarowych dostosowanych pod zabudowę

0

Czasy, w których na polskich drogach królowały ciężarówki Star i Jelcz są już dawno za nami. Choć modele obu producentów (głównie w wersji wojskowej) wciąż można od czasu do czasu dostrzec na autostradach i paradach, to we flotach przedsiębiorstw przewozowych i budowlanych zostały wyparte przez zaawansowane i stosunkowo niezawodne auta z zagranicy. Którzy producenci posiadają modele najlepiej przystosowane pod zabudowę? Zapraszamy na krótki przegląd.

Najpopularniejsze samochody ciężarowe pod zabudowę

Rozważając zakup auta ciężarowego pod zabudowę należy rozważyć przede wszystkim propozycje czterech topowych producentów, do których zaliczamy: Mercedes-Benz, MAN, Scania i Renault. Wszystkie te marki łączy niezwykle długa tradycja i doświadczenie w projektowaniu i konstruowaniu samochodów, w tym w dużej mierze pojazdów ciężarowych. Które z modeli cieszą się największym zainteresowaniem?

  • Ciężarówki Mercedes-Benz – niemiecki producent przyzwyczaił nas już do nazw modeli rozpoczynających się literą A – Atego (najmniejszy z gamy), Axor (model pośredni między niewielkim Atego oraz Actrosem), Arocs (przeznaczony ściśle dla usług związanych z budownictwem) i przede wszystkim Actros, który jest pierwszym skojarzeniem osób o mniejszym doświadczeniu z autami ciężarowymi. Szerzej historię i uniwersalność tego modelu opisujemy w osobnym artykule Mercedes-Benz Actros: wywrotki i inne typy nadwozia.
  • Ciężarówki Scania -w przypadku tego wywodzącego się ze Szwecji producenta (aktualnie większość udziałów należy do Volkswagen AG) na uwagę zasługują modele z serii R, odpowiednio: R420, R480, R500 i R520. Przypisane liczby odnoszą się do mocy silnika, wyrażonej w KM. Serię R charakteryzuje duża trwałość oraz stosunkowo przestronna szoferka, co znacząco wpływa na komfort kierowcy. Scania nie jest niestety tania w zakupie, stąd jej duża popularność na rynku pojazdów używanych.
  • Ciężarówki MAN – firma podzieliła los Scani i również została przejęta przez koncern Volkswagena. Nie stoi to jednak na przeszkodzie w zachowaniu jej charakteru i w ofercie MAN znaleźć można mnóstwo ciekawych propozycji pod zabudowę. Wśród nich na wyróżnienie zasługują: TGM18, TGS33, TGA26 czy TGS41.
  • Ciężarówki Renault – równie ciekawe propozycje pochodzą od francuskiego Renault. Zaprojektowany do pracy na budowie Kerax, stosunkowo niewielki Midlum (ładowność 7,5 – 18t), niemal kultowa już seria Magnum (3 krotna obecność na podium w plebiscycie Trucks of the Year) oraz Reanult Premium (modele od 2006 z silnikami DXI od Volvo) to godni konkurenci dla wyżej wymienionych marek.

Ciężarówki nowe, czy używane?

Gdyby cena nie grała roli, każdy użytkownik wybierałby pojazdy nowe, posiadające gwarancję producenta, zerowy przebieg i brak niespodzianek w historii eksploatacji. Najczęściej przeszkodą w zakupie nowej ciężarówki jest ściśle określony i niewystarczający budżet. Innym razem wybór auta używanego podyktowany jest chęcią zastąpienia konkretnego modelu we flocie takim samym autem. Niezależnie od finalnej przyczyny, auta używane mają swoje niepodważalne zalety:

  • Cena zakupu – auta ciężarowe są projektowane i konstruowane z myślą o długiej i wymagającej eksploatacji. Dużo niższa cena zakupu auta używanego nie jest równoznaczna z jego zużyciem. Jeśli poprzedni właściciel w porę wykonywał bieżące naprawy, pojazd zapewni bezproblemową obsługę.
  • Koszty serwisowania – wygaśnięcie gwarancji pozwala na znaczące obniżenie kosztów serwisowania auta. Usługi wykonywane przez nieautoryzowany serwis często są porównywalnej jakości, a cena jest znacząco niższa. Mechanicy doskonale znają wszelkie mankamenty popularnych modeli jak i sposoby na uporanie się z nimi.
  • Dostępność “od ręki” – rynek wtórny jest znacznie większy niż oferta oficjalnych salonów producenta. Może mieć to ogromne znaczenie, jeśli zakup przeprowadzany jest w trybie pilnym.

Jaki samochód ciężarowy wybrać dla firmy?

Trudno jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. Konkretny model może łączyć w sobie niskie zużycie paliwa, wygodę i łatwy dostęp do części zamiennych na rynku, a jednocześnie nie do końca sprawdzić się w firmie. Dzieje się tak za sprawą braku wcześniejszej analizy potrzeb przez przedsiębiorcę. W artykule dotyczącym wywrotek dla małych i średnich firm budowlanych możecie przekonać się jakie wady i zalety mogą mieć poszczególne pojazdy, w zależności od liczby osi czy ładowności. Podobnie jest z pozostałymi pojazdami ciężarowymi pod zabudowę. Warto przed zakupem przeanalizować jakie trasy oraz z jakim obciążeniem i częstotliwością będzie pokonywać dane auto. Właściwe planowanie to gwarancja udanego zakupu.

Podziel się

Zostaw komentarz

Nieprawidłowe pole