Kupno ciągnika siodłowego – jaki wybrać?

0

Ciągnik siodłowy stanowi elementarne narzędzie pracy firm transportowych. W połączeniu z naczepą o określonej ładowności pozwala przewozić na duże odległości ciężki sprzęt lub towar w dużych ilościach. Czym się kierować podczas wyboru ciągnika siodłowego, aby służył jak najlepiej?

Ciągnik siodłowy jest samodzielnym pojazdem napędzanym silnikiem spalinowym, przystosowanym do łączenia się z innymi środkami transportu, które są pozbawione napędu i przednich kół. Dlatego też wyposażony jest w siodło z regulowaną wysokością. Jest ono zaprojektowane w taki sposób, aby umożliwiało swobodne poruszanie się po drodze na zakrętach oraz wykonywanie stosownych manewrów. Uniwersalność ciągnika siodłowego polega na tym, że można do niego dołączać różne typy naczep, co zmniejsza koszty całego transportu.

Rodzaje naczep i przykłady ich zastosowania

Naczepa stanowi element dołączany do ciągnika siodłowego. Jest ona pozbawiona własnego napędu, a w przedniej części nie ma nawet kół. Mocowanie rozpoczyna się od zniżenia tylnego zawieszenia i zbliżenia się siodłem do naczepy. Należy zadbać o to, aby przewody, ale też systemy hamulcowe, były odpowiednio ze sobą połączone. Następnie przechodzi się do podniesienia zawieszenia ciągnika siodłowego. W tym momencie podstawa naczepy może zostać schowana.

Naczepy mogą mieć różny kształt, budowę i zastosowanie. Na ulicach często spotyka się naczepy chłodnie, wyposażone w agregat, przystosowane do przewozu mięsa, nabiału, owoców, leków i wszystkich innych produktów wymagających niskich temperatur. Naczepa typu wywrotka to pojazd spotykany na budowach, służący do przewożenia materiałów sypkich, głównie piasku i żwiru. Naczepa typu silos przewozi zboże lub mąkę.

Ciągniki siodłowe z naczepą – jakie zalety płyną z ich korzystania?

Korzystanie z możliwości szybkiego montażu i rozłączania naczepy pozwala na znaczące przyspieszenie procesu rozładunku. Daje to spore możliwości przy stałej współpracy z różnymi podmiotami, gdzie kierowca nie musi czekać na koniec rozładunku, lecz może swobodnie wrócić do bazy lub przyłączyć nową naczepę. Jest to podstawa systemu transportu wahadłowego. Pozwala nie tylko zaoszczędzić czas i pieniądze, ale też służy środowisku naturalnemu, gdyż ogranicza niepotrzebne puste kursy. Szeroki wybór ciągników siodłowych na sprzedaż znajdziesz na stronie Mascus Polska.

Ciągnik siodłowy – jaki kupić?

Wybór modeli ciągników siodłowych na rynku motoryzacyjnym jest całkiem spory. Ich zakup wiąże się z dużą inwestycją. Należy więc dokładnie przemyśleć, który model najlepiej odpowiada specyfice Twojej branży oraz charakterowi przewożonego towaru. Parametry techniczne danego pojazdu mogą wpłynąć nie tylko na koszty jego użytkowania, ale także na awaryjność i ponoszenie – w związku z tym – niemałych kosztów napraw.

Kryterium numer 1: silnik

Jednym z kryteriów wyboru nowego ciągnika siodłowego jest moc jego silnika. Najczęściej spotykane pojazdy są wyposażone w motor o mocy do 500 KM. W przypadku firmy transportowej, która często odbiera lub zawozi ładunek w tereny górskie, warto zainwestować w pojazd z silnikiem o większej mocy. Należy jednak pamiętać przy tym, że sama moc ciągnika nie zagwarantuje stabilności pojazdu w trudnym terenie, zwłaszcza, gdy jedyna napędzana oś traci przyczepność. Dlatego w tym aspekcie kluczową rolę odgrywa również liczba osi napędowych w pojeździe. Najczęściej w tego typu ciągnikach stosuje się układy napędowe 4×4 lub 6×4, które zapewniają większą przyczepność i stabilność pojazdu w wymagających warunkach. W wariancie 6×4 występują trzy osie, zwykle nienapędzana przednia oś skrętna i dwie tylne osie napędzane. Z kolei napęd 4×4 obejmuje obie osie – zarówno przednią, jak i tylną.

Kryterium nr 2: liczba osi

Kolejnym kryterium jest liczba osi, w jaką został wyposażony pojazd. Przeciętnie w branży transportowej wykorzystuje się samochody ciężarowe dwuosiowe, mające sześć kół. Tak zbudowana maszyna jest w stanie bezpiecznie przewieźć towar o standardowej wadze wynoszącej 25 ton. Proporcjonalnie do liczby osi wzrastają możliwości transportowe danego pojazdu.

Kryterium nr 3: opcja regulacji siodła i wyposażenie kabiny

Następne ważne kryterium, które warto wziąć pod uwagę podczas zakupu nowej floty do firmy, to możliwość regulacji siodła. Dzięki tej opcji można zrównać ciągnik z naczepą pod względem wysokości. Zakup nowego ciągnika siodłowego powinien być uzasadniony również wyposażeniem w funkcjonalną kabinę z sypialnią. W przypadku tras międzynarodowych jest to absolutny standard. Kabiny możemy podzielić ze względu na rozmiar i dodatki. Te najmniejsze i najtańsze nie mają wygód w postaci lodówki czy też radia, choć na trasach krajowych mogą okazać się wystarczające. Bardziej zaawansowane i wyposażone w udogodnienia będą lepszą inwestycją, gdy swoich kierowców wysyłasz na międzynarodowe trasy.

Sprawdź powiązane wpisy:

Podziel się

Zostaw komentarz

Nieprawidłowe pole